Frankrijk is een republiek in West-Europa ingeklemd tussen Belgie en Luxemburg in het noorden. Duitsland, Zwitserland en Italie in het oosten en Andorra en Spanje in het zuiden. Frankrijk Schematisch onderscheidt men in Frankrijk twee grote delen. Noord- en West-Frankrijk, die deel uitmaken van de West-Europese laagvlakte, worden gekenmerkt door een gematigd reliëf: kustvlakten, brede valleien, grote sedimentaire bekkens met golvend reliëf en heuvelrijen, evenals oude, gedenudeerde kristallijne massieven. Zuid- en Oost-Frankrijk worden getypeerd door hoge reliëfvormen, variërend van oude massieven met min of meer sterk uitgesproken reliëfvormen tot jonge gebergteketens. de Pyreneeën vormen een massieve rechtlijnige keten van 450 km lengte. Slechts een paar toppen overschrijden de 3000 m (Vignemale, 3298 m), terwijl ook de gletsjers zeer beperkt zijn. Het gebergte omvat in hoofdzaak opgestuwde kristallijne massieven. De valleien zijn alle loodrecht op de keten.
Frankrijk vertoont sterke variaties in klimatologische omstandigheden, die samenhangen met de naar het oosten afnemende invloed van de Atlantische Oceaan, de invloed van de Middellandse Zee in het zuidoosten en de aanwezigheid van gebergten. Het zonneschijnpercentage neemt in het algemeen naar de Middellandse-Zeekust toe, vooral gedurende de zomermaanden.
De windrichting is overwegend westelijk met echter daarnaast een voorkeur voor noordelijke richtingen. Tijdens noordelijke wind komt in het Rhônedal de mistral tot ontwikkeling. Andere lokale winden zijn de föhnachtige autan en de koude noordelijke bise.
Frankrijk bezit een goed uitgebouwd verkeersnet, dat wat spoorwegen en wegen betreft radiaal naar Parijs gericht is. Het wegennet omvat 892.000 km, waarvan ca. 9900 km autosnelweg en 29.000 km hoofd- en nationale wegen. Het spoorwegnet omvat ca. 32.000 km spoor en is vooral in Noord-Frankrijk vrij dicht. Meer dan 80% van de lijnen is geëlektrificeerd. Sinds 1981 rijdt de supersnelle TGV-trein (Train à Grande Vitesse) die steden als Lyon, Bordeaux en Mardseille, maar ook Londen (via de in 1994 geopende Kanaaltunnel), Brussel en Amsterdam op korte afstand van Parijs brengt. Er zijn uitbreidingen voorzien via Straatsburg naar Duitsland en naar Spanje en Italië.
Nationale feestdag is 14 juli, de dag waarop de bestorming van de Bastille in 1789 plaatsvond.
De werelderfgoedlijst van de UNESCO beval cultureel en natuurlijk erfgoed dat wordt beschouwd als onvervangbaar, uniek en eigendom van de hele wereld en waarvan het van groot belang wordt geacht om te behouden
De Werelderfgoeden in Frankrijk:
Mont Saint-Michel en omliggende baai (uitgebreid in 2007)
Kathedraal van Chartres
Paleis en park van Versailles (uitgebreid in 2007)
Basiliek van Vézelay op de Colline Eternelle (uitgebreid in 2007)
Prehistorische locaties en beschilderde grotten in de Vézèrevallei
Paleis en park van Fontainebleau
Kathedraal van Amiens
Romeins theater met omgeving en de Triomfboog van Orange (uitgebreid in 2007)
Romeinse en romaanse monumenten van Arles
Cisterciënzer Abdij van Fontenay (uitgebreid in 2007)
Koninklijke zoutziederij van Arc-et-Senans
Place Stanislas, Place de la Carrière en Place d'Alliance in Nancy
Abdijkerk van Saint-Savin-sur-Gartempe (uitgebreid in 2007)
Golf van Porto: Calanches de Piana, Golf van Girolata en Natuurpark Scandola op Corsica
Pont du Gard (Romeins aquaduct) (uitgebreid in 2007)
Straatsburg: Grande-Île
Parijs: oevers van de Seine
Kathedraal Notre-Dame, voormalig klooster van Saint-Remi en Paleis van Tau in Reims
Kathedraal van Bourges
Historisch centrum van Avignon: pauselijk paleis, bisschoppelijk ensemble en brug
Canal du Midi
Historische vestingstad Carcassonne
N Pyrénées-Mont Perdu (gedeeltelijk in Spanje; uitgebreid in 1999)
Pelgrimsroutes in Frankrijk naar Santiago de Compostella
Historisch Lyon
Rechtsgebied van Saint-Émilion
Loirevallei tussen Sully-sur-Loire en Chalonnes-sur-Loire
Provins, stad van middeleeuwse jaarmarkten
Le Havre, stad herbouwd door Auguste Perret
Belforten in België en Frankrijk (uitgebreid met belforten in Frankrijk in 2005)
Bordeaux, Port de la Lune
Vestingwerken van Vauban
Lagunes van Nieuw-Caledonië: rifdiversiteit en ecosystemen
De Franse Alpen vormen een prima uitvalbasis voor bergwandelingen, mountainbiken en natuurlijk voor de wintersport. De Franse skigebieden behoren tot de grootste van Europa tot een hoogte van 3.500 meter.
Erg mooie streken vindt ik de Dordogne en de Cevennes, zeker een bezoek waard.
Posted on by Juffie
Voor mij was het een prachtige ervaring om dwars door Frankrijk naar Spanje te lopen. Vanaf Le Puy-en Velay naar Baskenland; le chemin de St. Jacques. Je komt amper door grote steden. Ook vond ik het een prachtige tocht van Arles naar Pau, St. Oloron: le chemin d\'Arles. Daar kom je wel door grote steden. Vooral Montpellier vond ik heel mooi. Als je het leuk vindt, kun je er over lezen op mijn weblog. Korte luchtige columns. Vooral veel foto\'s:
Zie: http://juffiegelukkigonderweg.web-log.nl/
Posted on by Juffie
Vanaf Pe Puy en Velay ben ik helemaal naar Spanje gelopen: je loopt dan dwars door kleine dorpjes en prachtige natuur. Daar loopt een heel goede bewegwijzerde route die de Chemin de St. Jacques heet. St. Jacques=Santiago de Compostela.
Op mijn weblog heb ik veel korte columns met veel foto\'s over deze route.
Zie: http://juffiegelukkigonderweg.web-log.nl/ en klik de link CAMINO DE SANTIAGO aan.
Ook liep ik de route van Arles naar Pau: chemin d\'Arles. Deze komt wel door grote steden. Vooral Montpellier vond ik een erg mooie stad.
Ook mooi in het zuiden: Hyeres (bij Toulon), Carcassonne.
In het Noorden: Lille is een veel mooiere stad dan de meeste mensen denken.
Aan de andere kant in het Noord-oosten Strasbourg. Prachtige stad die ik goed ken omdat ik er een jaar gewoond heb.
Ook Lyon vond ik verrasssend. Vooral doordat ze een heel goedkoop fietsenplan hebben: voor weinig geld kun je de hele dag een fiets huren. Er zijn veel fiets-punten waar je de fiets weer in kunt leveren. Er is een prachtig groot park, mooie oude wijk en veel culturele mogelijkheden.
Posted on by Bart Roest
In 2007 zijn wij op vakantie gegaan naar Corsica. Wij hadden een fly and drive geboekt en hadden een huurauto klaar staan op het vliegveld van Calvi, een Ford Focus met 2000 km op de teller. Toen we de de auto hadden gevonden reden wij langs de kust richting Bastia, waar wij onze eerste hotel hadden. De reis hier naartoe was prachtig. We hebben ervoor gekozen direct de kleinere weggetjes op te zoeken en we reden over prachtige bergwegen, door kleine pitoreske dorpjes die tegen de steile berghellingen waren gebouwd. Je rijkunsten worden wel op de proefgesteld op de kleine wegen waar één auto net goed kan rijden en je hoopt geen tegenliggers te krijgen.
Van Bastia reden we naar Corte. Een universiteitsstadje in de binnenlanden van Corsica. Het plaatsje zelf was erg gezellig en die middag reden we omhoog langs rivier de Restonica naar de bergtoppen. Het was wederom een schitterende tocht en het water van deze rivier was zeer helder en op sommige plekken felblauw van kleur.
De volgende ochtend bracht onze auto ons naar Porto Vecchio, aan de kust. Bekend om de witte stranden en de felblauwe zee. Hier hebben wij heerlijk op een terrasje een cocktail gedronken en heerlijk gegeten in een Italiaans restaurant. De volgende dag hebben we heerlijk gezwommen in de zee en geluierd op het strand. Met een korte tussenstop in Bonafacio, gebouwd op hoge rotsen boven de zee zijn we naar Propriano gereden. Net buiten deze stad hadden wij ons hotel, lekker met zwembad waar we weer lekker lui hebben gedaan.
Jammer genoeg kwamen we op een zondag in Ajjaccio aan. De stad waar Napoleon Bonneparte is geboren. Alle winkels waren gesloten en dat was wel jammer, want het leek ons een leuke stad om eens rond te kijken en een beetje te shoppen. We hebben heerlijk gegeten op een terrasje aan de haven.
In Porto hebben we een rondvaart langs de kust ondernomen. Ik raad iedereen aan een klein bootje uit te kiezen hiervoor, want hiermee ga je de vele kloven en grotten in die je in deze streek treft. Schitterende natuur en je kan hier prachtige foto\'s nemen. Ik was weer zo eigenwijs om de beste fotoplek in te nemen op de voorplecht van het schip. Ik was zeiknat toen ik weer van boord kwam, maar in het warme klimaat van Corsica was ik zo weer opgedroogd en heb inderdaad prachtige foto\'s genomen.
In Bastia eindigt onze reis weer en vinden hier onze laatste hotel. Ook dit blijkt een prachtig stadje te zijn met de Citadel op de hoge rotsen uitkijkend en wakend over de zee. Langs de kade vind je vele terrasjes en restaurantjes. Na een heerlijke laatste avond, maken wij ons op voor de thuisreis. Het is een schitterend eiland, zeker voor natuurliefhebbers zoals wij zijn. Ik raad het iedereen aan om hier eens heen te gaan!
Frankrijk - De Mont Saint-Michel is een klein, rotsachtig schiereiland in Frankrijk. Het eiland ligt ongeveer 1 kilometer uit de kust bij de plaats Avranches in Normandië. Het is oorspronkelijk een getijdeneiland: het was over land bereikbaar bij eb, maar bij vloed was het omringd door water. Tegenwoordig loopt er een smalle verhoogde weg naar Lees meer
De Notre-Dame
Frankrijk - Met één keer overstappen in de metro komen we bij de metrohalte vlak bij Montmartre. Via de smalle straatjes lopen we omhoog richting de Sacre Coeur. vanaf de trappen ligt de kerk er al mooi verlicht bij. Bij het plein van Montmartre zoeken we een eetzaakje. Veel restaurant hebben geen plek meer voor acht personen. En de terrasjes Lees meer
Kasteel van Versailles
Frankrijk - Al 30 jaar geclassificeerd als Werelderfgoed, het Château de Versailles is een van de mooiste successen van de Franse kunst in de zeventiende eeuw. Het voormalig jachthuis van Lodewijk XIII werd omgevormd en uitgebreid door zijn zoon Lodewijk XIV in 1682. Tot aan de Franse Revolutie, zijn koningen er in geslaagd ieder op zijn beu Lees meer
Gedurende eeuwen nam Frankrijk op het Europese vasteland een prominente plaats in, met name onder de heerschappij van Lodewijk XIV en van Napoleon. Na de oorlogen van 1870 en 1914-1918 verslechterde de Franse positie gaandeweg door o.a. de instabiele binnenlandse politieke situatie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam, na de verloren strijd in 1940, het met nazi-Duitsland collaborerende Vichy-bewind aan de macht. Die periode uit de Franse geschiedenis bleef lange tijd onbespreekbaar. Het is met name te danken aan Generaal Charles de Gaulle, leider van de “Vrije Fransen”, dat Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog plaats nam tussen de overwinnaars en ‘grote mogendheden’. Dit leverde Frankrijk onder meer een Franse permanente zetel in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties op en een Franse zone in het bezette Duitsland en Oostenrijk na 1945.
De eerste periode na de Tweede Wereldoorlog (Vierde Republiek) werd gekenmerkt door zwakke regeringen met een korte levensduur. Frankrijk werd bovendien geconfronteerd met koloniale conflicten, eerst in Indo-China en vervolgens in Algerije. Hieraan kwam een einde met de terugkeer van De Gaulle. Als eerste president (1959-1969) van de Vijfde Republiek slaagde hij er in politieke stabiliteit te brengen, de Franse economie te moderniseren en het conflict in Algerije te beëindigen. Zijn buitenlands beleid was gericht op onafhankelijkheid, met name van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, en het tegelijkertijd aanhalen van de betrekkingen met de Bondsrepubliek Duitsland in het kader van de Europese eenwording. In deze periode werd een eigen Frans atoomwapen (de zogenaamde “force de frappe”) ontwikkeld en trad Frankrijk in 1966 uit de geïntegreerde militaire commandostructuur van de NAVO.
In het begin van de jaren vijftig stond Frankrijk aan de wieg van de Europese integratie (Plan-Schuman). Hoewel soms met horten en stoten (het verzet van De Gaulle tegen de Britse toetreding, de nipte meerderheid voor ratificatie van het Verdrag van Maastricht), is Frankrijk sedertdien (samen met Duitsland) opgetreden als ‘motor’ van de Europese integratie. De tijd zal leren of deze ‘motor’ in staat is oplossingen aan te dragen voor de stagnerende ratificatie van het Grondwettelijke Verdrag (Frans ‘neen’ op 29 mei 2005, gevolgd door een Nederlandse afwijzing op 1 juni 2005).
bron: minbuza.nl
Help mee op de informatie op Landenalmanak.nl zo volledig en up to date te houden. Heb jij tips, aanvullingen of verbeteringen, laat het dan weten via het contactformulier. Ontbreken er foto's en heb jij foto's dit gebruikt mogen worden op de website, mail deze dan naar info(at)landenalmanak(punt)nl
De informatie op deze pagina is opgesteld om de verschillende landen te kunnen vergelijken. De informatie op deze site is echter onderhevig aan wijzigingen en kan daardoor gedateerd of niet langer juist zijn. Ga voor een daadwerkelijk vakantie nooit alleen uit van deze informatie en informeer altijd en tijdig bij de daarvoor gespecialiseerde instanties naar de laatste informatie over bijvoorbeeld vaccinaties, visa, geldzaken en andere items. De beheerder van deze site is nimmer verantwoordelijk voor gevolgen van het gebruik van deze informatie of verkeerde interpretatie hiervan.